Essentiele vetzuren EPA en DHA

EPA en DHA zijn de belangrijkste bestanddelen van omega-3

EPA en DHA zijn tijdens ons leven van groot belang. Ze zijn onmisbaar voor de opbouw en vernieuwing van cellen en voor de gezondheid van onze cellen in zijn algemeenheid.

Een tekort heeft – al voor onze geboorte! – invloed op alle onderdelen van ons lichaam.

DHA is één van de belangrijkste vetzuren in celmembranen

Via onze bloedbaan komt DHA overal in ons lichaam terecht. Onze hersenen (10% van onze hersenmassa is DHA), zenuwen, ogen en sperma gaan met de grootste hoeveelheid aan de haal. Voldoende DHA in onze celmembranen vormt het fundament voor een goede gezondheid.

DHA is vooral geconcentreerd aanwezig daar waar een hoge mate van elektrische activiteit plaatsvindt:

  • aan zenuwuiteinden (ter verbetering van communicatie tussen hersencellen) en in het netvlies van onze ogen;
  • in mitochondriën van zenuwcellen (die de energiehuishouding van de hersenen verzorgen);
  • en in de cerebrale cortex (de buitenste hersenlaag).

DHA is echt hersenvoer. Tekorten worden geassocieerd met cognitieve problemen, zoals depressie, aandachtsproblemen, geheugen en dementie. Daarnaast beschermt DHA hersenweefsel tegen oxidatie en zorgt bij beschadiging voor snelle ondersteuning bij herstel.

EPA zit meer gelijkmatig verdeeld over het lichaam

EPA heeft een positieve invloed op het immuunsysteem, hart en de bloedvaten, bloedstolling en hartritme.

Het is daarnaast het basismateriaal voor een breed scala aan essentiële bestanddelen die het hormonale evenwicht reguleren en van belang zijn bij het gecontroleerd afbouwen van onstekingsreacties.

EPA & DHA zijn de meest bestudeerde ingredienten ter wereld

Meer dan 14.000 wetenschappelijke artikelen zijn gepubliceerd en er zijn meer dan 8000 clinische studies op mensen gedaan. Onderzoeken richten zich op de meest uiteenlopende gebieden. Veruit het meeste onderzoek heeft plaatsgevonden op het gebied van hart- en vaatziektes:

  • vermindering van hart en vaatziektes
  • verlaging van bloedvetten: 2 gram per dag DHA & EPA dragen bij aan het onderhouden van een normaal triglyceride niveau in het bloed*
  • verlaging van bloeddruk: 3 gram per dag DHA & EPA dragen bij aan het onderhouden van een normale bloeddruk*
  • het goed functioneren van bloedvaten
  • verlaging van het risico op trombose
  • het verbeteren van hartritme variabiliteit

In de VS, Italie, Korea en Japan zijn verschillende medicijnen voor verlaging van bloedvetten (tri-glycerides) goegekeurd (Lovaza, Omacor, Vascepa, Epadel).

Ook op de ontwikkeling, het goed onderhouden van onze hersenen en ons mentaal functioneren heeft omega-3 een belangrijke positieve invloed. Zo zijn er een aantal aandoeningen waar omega-3 een positive ondersteuning kan bieden:

  • depressie
  • agressiviteit
  • aandachtsstoornissen
  • leerproblemen
  • menopauze
  • dementie

Het is daarnaast bekend dat DHA inname door de moeder bijdraagt aan de normale hersenontwikkeling van de foetus en met borstvoeding gevoede baby’s*. Ook heeft DHA een positieve invloed op de kwaliteit van onze ogen:

  • DHA draagt bij aan het onderhouden van een normale oogfunctie (250 mg per dag)*
  • DHA inname door de moeder draagt bij aan de normale ontwikkeling van de ogen van de foetus en met borstvoeding gevoede baby’s*

Meer recentelijk is veelbelovend onderzoek gedaan naar het effect van omega-3 in het ondersteunen van de kwaliteit van de lever (Non Alcoholic Fatty Liver Disease of NAFLD) en diabetes.

*Deze gezondheidsclaims zijn goedgekeurd door de EFSA (European Foods Safety Authority)


Lees meer: