7 eenvoudige leefstijl tips om jouw hoge bloeddruk te verlagen zonder medicijnen

Is jouw bloeddruk te hoog? Neem daadkrachtige actie. Te hoge bloeddruk veroorzaakt namelijk ernstige gezondheidsproblemen. Help je bloeddruk onder controle te brengen door je leefstijl aan te passen. Hier geven wij je 7 eenvoudige tips om je leefstijl aan te passen en jouw bloeddruk zonder medicijnen zover mogelijk te verlagen.

Wat is bloeddruk?

Bloeddruk wordt bepaald door de hoeveelheid bloed die er door je anderen stroomt en de weerstand die het bloed daarbij ondervindt. Hoe meer bloed jouw hart verpompt en hoe nauwer jouw bloedvaten, hoe hoger jouw bloeddruk zal zijn.

Hoge bloeddruk is een veel voorkomende aandoening en raakt ongeveer een derde van de bevolking. De hogere druk op de bloedvaten ligt op termijn vaak ten grondslag aan hart- en vaatziekte gerelateerd overlijden.

Hoe ontdek ik of ik een te hoge bloeddruk heb?

Je kunt jarenlang hoge bloeddruk hebben en er niets van merken. Vaak ontdekken mensen pas bij toeval bij de dokter tijdens een regulier onderzoek dat ze een te hoge bloeddruk hebben. Bloeddruk makkelijk en snel te meten. Je kunt dit tijdens een bezoek aan jouw huisarts doen (doe dat in ieder geval jaarlijks even). Thuis kan ook – er zijn goede apparaten voor op de markt. 

Is hoge bloeddruk slecht voor mijn gezondheid?

Ja, absoluut! Zelfs zonder symptomen wordt er schade aangericht aan hart- en bloedvaten en neemt het risico op serieuze gezondheidsproblemen zoals een hartaanval of herseninfarct toe.

Hoge bloeddruk ontwikkelt zich in het algemeen over vele jaren en nagenoeg iedereen krijgt er uiteindelijk mee te maken.

Wat kan ik er zelf aan doen om mijn hoge bloeddruk te verlagen?

Op doktersadvies slikken veel mensen medicijnen om hun bloeddruk te verlagen. Deze medicijnen hebben echter vaak vervelende bijwerkingen als duizeligheid, hoofdpijn, koude handen en voeten, spierkrampen en misselijkheid.

Je wilt de afhankelijkheid van medicijnen beperken. Dit kun je doen door je leefstijl aan te passen. Wanneer je jouw bloeddruk door middel van jouw leefstijl wilt proberen te verlagen neem dan één of meerdere van de volgende stappen:

Hoge bloeddruk verlagen, Tip #1: Kom in beweging

Veel en regelmatig bewegen is een must voor je gezondheid omdat het helpt om allerlei gezondheidsproblemen op afstand te houden. Mensen die niet fysiek actief zijn hebben in het algemeen een hogere hartslag. Hoe hoger jouw hartslag, hoe harder jouw hart moet werken en hoe meer druk er staat op jouw aderen.

Zelfs eenvoudige activiteiten zoals wandelen, dansen, joggen of zwemmen helpen je een heel eind op weg om je dagelijkse minuten (en meters!) te maken en je bloeddruk daarmee te temmen.

Hoge bloeddruk verlagen, Tip #2: Beperk je overgewicht

Hoe meer je weegt hoe meer bloed er nodig is om al jouw lichaamscellen met voedingsstoffen en zuurstof te bereiken. Naar mate het bloedvolume toeneemt, neemt ook de druk op de wanden van jouw aderen toe.

Eet daarom bewust, beperk je tot de maaltijden en beweeg meer.

Hoge bloeddruk verlagen, Tip #3: Stop nu met roken!

Stoppen met roken is een duidelijke stap, omdat roken van invloed is op heel veel ziekten. Elke sigaret die je rookt verhoogt jouw bloeddruk direct zij het tijdelijk. Daarnaast tasten de chemicaliën in de tabak de binnenkant van je aderen aan. Dit kan er toe leiden dat aderen vernauwen waardoor jouw bloeddruk toeneemt.

Pas op – 2e hands rook is net zo erg!

Hoge bloeddruk verlagen, Tip #4: Beperk je alcoholgebruik

Als het gaat om alcohol, moet je een gezonde balans zien te vinden. Een drankje per dag voor vrouwen of twee voor mannen kan geen kwaad. Het drinken van grotere hoeveelheden alcohol kan de bloeddruk juist verhogen.

Drink je grotere hoeveelheden over langere tijd dan kan dat je hart beschadigen.

Hoge bloeddruk verlagen, Tip #5: Verminder je inname van natrium

Teveel zout in je dieet kan ertoe leiden dat jouw lichaam teveel vloeistof vasthoudt en dat kan leiden tot een hogere bloeddruk.

Zout is nog steeds overvloedig aanwezig in onze huidige diëten. Een manier om zoutinname te beperken is om van tafelzout af te zien en verpakt en bewerkt voedsel zoveel mogelijk proberen te beperken. Het meeste bewerkte voedsel bevat namelijk heel erg veel zout!

Hoge bloeddruk verlagen, Tip #6: Zorg dat je diet meer kalium bevat

Kalium helpt de hoeveelheid natrium in jouw cellen te balanceren. Wanneer jouw dieet niet voldoende kalium bevat of als je lichaam niet voldoende kalium vasthoudt kan het zijn dat je teveel natrium in jouw bloed verzamelt.

Hoge bloeddruk verlagen, Tip #7: Slik 3 gram EPA & DHA per dag

Een andere manier om jouw bloeddruk te verbeteren is om meer omega-3 vetzuren op te nemen in jouw dieet.

In Europa is door de EFSA (de Europese voedselveiligheids-waakhond) de volgende gezondheidsclaim toegestaan: een minimale inname van 3 gram per dag pure EPA & DHA draagt bij aan het onderhouden van een normale bloeddruk bij volwassenen.

Het slikken van omega-3 zou zelfs een groter effect kunnen hebben dan al de andere leefstijl interventies die we hierboven hebben genoemd. Dat is de conclusie van GOED (Global Organisation for EPA and DHA Omega-3s) na bestudering van de resultaten van 70 clinische studies:

Waardes staan voor de gemiddelde afname in systolische bloeddruk als gevolg van verschillende leefstijl interventies en omega-3 consumptie in onbehandelde mensen met hypertensie (bron: GOED)

Jouw omega-3’s omhoog brengen kun je doen door vette vis te eten en/of voedingssupplementen die EPA en DHA bevatten te slikken. Hoe meer omega-3 je slikt van het juiste type hoe meer van deze vetzuren er worden opgenomen in de wanden van jouw cellen. Hoe meer omega-3 er is opgenomen in jouw cellen hoe hoger jouw zogenaamde omega-3 index is.

Mensen met een hogere omega-3 Index blijken vaak een lagere bloeddruk te hebben.

Is jouw bloeddruk te hoog? Neem 3 softgels UnoCardio X2 per dag. Hiermee voorzie je in jouw dagelijkse behoefte van meer dan 3000 mg van de zuiverste en hoogst geconcentreerde EPA en DHA in de juiste vorm.

Meer en meer onderzoek toont aan dat naast vermindering van de bloeddruk er andere voordelige effecten worden waargenomen die een gezonde werking van hart- en bloedvaten ondersteunen. Denk aan het verlagen van het vetgehalte in jouw bloed en het verlagen van je hartslag.

 

Ben jij een consument – gebruik bij jouw bestelling dan de kortingscode bloeddruk voor een mooie korting.

Voor jouw informatie: inname tot 5000 mg/dag door EFSA wordt gezien als veilig voor volwassenen. Raadpleeg bij een verhoogde bloeddruk altijd eerst jouw huisarts.

 

Heeft bovenstaande informatie jou geholpen? Was er iets wat je miste bij dit onderwerp of is er iets anders wat je graag wat dieper door ons zou willen laten belichten? Dan horen wij dat graag!

Bronvermelding:

  • Mayo Clinic – High Blood Pressure (hypertension) section
  • WebMD – Omega-3 fish oil supplements for heart disease
  • GOED – Omega-3 can significantly reduce blood pressure, study finds. Fish oil consumptions meets or exceeds the effect of other lifestyle changes (March, 2014)
  • NCBI, JAMAFish intake, contaminants, and human health: evaluating the risks and the benefits (Mozaffarian, Rimm, October, 2006)

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 − 3 =