Omega-3 ondersteunt jouw immuunsysteem en dat van de mensen die jou dierbaar zijn

Eskimo UnoCardio 1000

Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. De bekendste zijn alfa-linoleenzuur (ALA) en de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). ALA zit in plantaardige oliën, vooral in lijnzaadolie. Daarnaast zit het een beetje in vlees en groene bladgroente. EPA en DHA zitten vooral in vis en schaal- en schelpdieren.

Verband tussen omega-3 en hart- en vaatziektes

In 1971 ontdekte Professor Dyerberg het verband tussen het eten van vette vis en hart- en vaatziektes. Onder Eskimo’s overleed destijds 5% van de mannen tussen de 45 en 65 jaar aan hart- en vaatziektes. Terwijl dat onder Amerikanen in die tijd 40% was! Dieper onderzoek wees uit dat een dieet rijk aan vette vis het verschil maakte en legde het verband met omega-3 en de meervoudig onverzadigde vetzuren EPA en DHA.

Vele duizenden onderzoeken verder weten wij inmiddels veel meer over het nut van omega-3 voor een goede gezondheid. Zo blijkt dat voldoende inname van omega-3 een goede ondersteuning geeft van de weerstand en het immuunsysteem en onder andere bijdraagt aan gezonde hersenen, hart, bloedvaten en ogen. En naarmate het belang van omega-3 duidelijker wordt worden ook steeds meer medicijnen erop gebaseerd.

EPA en DHA worden ingebouwd in de wanden van jouw cellen en vervullen van daaruit allerlei belangrijke functies. Zo bestaan jouw hersenen bijvoorbeeld voor 60% uit vetten en 10% (!!!) uit DHA – omega-3 is echt hersenvoer – en is EPA van belang voor het goed functioneren van hart en bloedvaten. Omega-3 vetzuren vervullen daarnaast een belangrijke rol in het beperken en gecontroleerd afremmen van ontstekingsreacties in het lichaam.

Essentiële vetzuren – broodnodig voor het functioneren van jouw lichaam

Ons lichaam heeft omega-3 nodig maar we kunnen dit niet zelf in voldoende mate aanmaken. We noemen ze daarom ook wel Essentiele Vetzuren: het is essentieel dat wij onszelf voeden met voldoende omega-3, maar in de praktijk blijkt dat we dit niet doen!

Omega 3 index test

 

Met de omega-3 index test meet je of je lichaam voldoende EPA en DHA bevat. De omega-3 index meet middels een druppel van jouw bloed uit welke vetzuren jouw celwanden zijn opgebouwd en dat geeft een indicatie van de kracht van jouw immuunsysteem.

Het gemiddelde “omega-3 gehalte” in de celwand van een Nederlander blijkt 4% te zijn. Dat is veel te laag! Vrij vertaald betekent dit dat ontstekingen in ons lichaam vrij baan hebben. Een index boven de 8% betekent dat jouw lichaam in staat is een gezond immuunsysteem te onderhouden en ontstekingen veel beter te beheersen en af te bouwen.

Voorkom laaggradige chronische ontstekingen

Ontstekingsreacties vinden overal in ons lichaam plaats en zijn de gezonde respons van ons immuunsysteem op vervelende indringers zoals schadelijke stoffen en ziekteverwekkers. Maar als de ontstekingsreacties hun werk hebben gedaan moeten ze weer netjes ingeteugeld worden. Zo niet dan leidt dat tot een continue laaggradige ontsteking en dat wordt gezien als de oorzaak van 95% van alle ziekten.

Het belang van de verhouding omega-3 en omega-6

De vetzuur opbouw van jouw celwanden speelt hierbij een hele belangrijke rol. Een teveel aan omega-6 stimuleert ontstekingen: deze vetzuren helpen ons immuunsysteem tijdig en krachtig te reageren op indringers en bevorderen de ontstekingsreactie. Omega-3 is de natuurlijke tegenhanger van omega-6: deze vetzuren werken juist ontstekingsremmend en zorgen dat nadat de ontstekingsreactie zijn werk heeft gedaan er gecontroleerd wordt afgebouwd.

10.000 jaar geleden hadden we een dieet met een verhouding 1:1 omega-6:omega-3. Ons hedendaagse voedingspatroon zorgt er echter voor dat wij veel teveel omega-6 en veel te weinig omega-3 vetzuren binnenkrijgen. De verhouding ligt nu veel dichter bij 10-20:1!!! We zadelen ons lichaam daarmee op met een ontsteking stimulerende soep.

Breng jouw omega’s weer in de juiste balans

Verminder jouw omega-6 inname en verhoog jouw inname van omega-3 en breng daarmee jouw weerstand omhoog. Simpeler kunnen we het niet maken!

Omega-6 zit in allerlei plantaardige oliën (soja-, lijnzaad-, mais- en zonnebloemolie) en daarmee in een hoop verwerkte producten. Zorg dat je het gebruik van deze oliën vermindert en vervangt door bijvoorbeeld olijfolie. Kijk bij verwerkte producten goed op het etiket, ze zitten vaak bomvol omega-6.

Verhoog je inname aan omega-3. 2-3 keer per week vette vis eten is een oplossing. Aan het eten van wilde vette vis kleven 2 nadelen: Je moet ervan houden en met de vis krijg je ook allerlei verontreinigingen (zware metalen, PCBs, ed) binnen. Let op: aquacultuur zoals gekweekte zalm is geen oplossing, daar zit vanwege kosten nauwelijks nog omega-3 in.

Gebruik daarom dagelijks een hoog zuiver visolie supplement in voldoende hoeveelheid. Onze aanbeveling is 1-2000mg pure EPA en DHA per dag voor een volwassene. Voor een vergelijking van visolie op de Nederlandse markt klik hier.

De visolie in UnoCardio 1000 bevat 95% omega-3 met ongeveer 1100mg pure EPA en DHA per softgel. 1-2 softgels per dag zijn doorgaans voldoende om het juiste omega-3 niveau op te bouwen of the onderhouden.

Na een aantal maanden zal jouw balans en omega-3 index duidelijk verbeterd zijn en creëer je de optimale condities om indringers adequaat aan te pakken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twaalf + achttien =