Wat is omega-3?

Omega-3 vetzuren zijn een groep meervoudig onverzadigde vetzuren. De bekendste zijn het plantaardige alfa-linoleenzuur (ALA) en de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA).

ALA zit in plantaardige oliën, vooral in lijnzaad- en walnootolie. Daarnaast zitten er kleine hoeveelheden in vlees en groene bladgroente. EPA en DHA zitten vooral in vis en in schaal- en schelpdieren.

EPA en DHA zijn de belangrijkste omega-3’s. Zij zijn werkelijk van levensbelang – het zijn essentiële vetzuren die je nodig hebt om gezond te leven maar die jouw lichaam niet zelf aan kan maken uit andere voedingsstoffen. Je moet ze binnenkrijgen via voeding of supplement.

Er is nog nooit iemand gemeten met een lager percentage dan 2% omega-3 vetzuren in de celwand van zijn lichaamscellen.

De conclusie van prof. Von Schacky is dat menselijk leven niet mogelijk zonder een minimale hoeveelheid omega-3.

EPA DHA omega 3 vetzuren

Omega-3 vetzuren zijn onmisbaar voor de opbouw en vernieuwing van cellen en voor de gezondheid van onze cellen in het algemeen. Een tekort heeft – al voor onze geboorte – invloed op alle onderdelen van ons lichaam.

De droge massa van onze hersenen bestaat bijvoorbeeld voor een groot gedeelte uit omega-3 vetzuur DHA – met extra hoge concentraties in gedeeltes gerelateerd aan geheugen. Ook de retina van onze ogen bestaat voor een groot gedeelte uit omega-3 vetzuren.

Omega-3 is verder van groot belang voor het normaal en gezond functioneren van je hart en bloedvaten en heeft een goede invloed op bloeddruk en vetgehalte van je bloed.

DHA wordt ingebouwd in celmembranen

Via onze bloedbaan komt DHA overal in ons lichaam terecht. De grootste hoeveelheid komt in onze hersenen, zenuwen, ogen en sperma terecht. Voldoende DHA in onze celmembranen vormt het fundament voor een goede gezondheid.

DHA is vooral geconcentreerd aanwezig daar waar een hoge mate van elektrische activiteit plaatsvindt:

  • aan zenuwuiteinden en in het netvlies van onze ogen;

  • in mitochondriën van zenuwcellen;

  • en in de cerebrale cortex (de buitenste hersenlaag).

DHA wordt meer gekoppeld aan de goede werking van hersenen en ogen.

EPA is meer gelijkmatig verdeeld over het lichaam

EPA beweegt zich meer in de bloedbaan en het endotheel en vervult van daaruit allerlei functies.

EPA wordt meer gekoppeld aan de goed werking van hart en bloedvaten, gezonde bloeddruk en een gezond triglyceride gehalte.

Omzetting van omega-3 vetzuren

ALA kan in een heel beperkte mate worden omgezet in EPA (max 8%).

EPA daarentegen wordt nauwelijks omgezet in DHA (minder dan 1%).

Terwijl DHA makkelijk kan worden omgezet in EPA (zogenaamde retro-conversie).

De normale verhouding EPA:DHA in visolie is 3:2. Dit varieert van vis tot vis en van seizoen tot seizoen. Wij raden je aan een hoog geconcentreerd supplement te gebruiken met de vetzuren in de natuurlijke verhouding.

Klik hier voor een handig overzicht van de verschillende omega-3 producten op de Nederlandse markt.