Willen jullie zwanger worden?

Care by Nature UnoCardio 1000 Vruchtbaarheid en Zwangerschap

Ik heb zelf 3 gezonde en fantastische kinderen. Toen wij inmiddels bijna 20 jaar geleden zwanger wilden worden waren we ons niet zo bewust van wat wij eraan konden doen om ons lichaam op deze mooie reis voor te bereiden.

Nu vele jaren, boeken en lezingen later en veel professionele ervaring met visolie rijker is dat anders. Om de kans op zwangerschap te verhogen en een goede basis voor jouw toekomstige baby te leggen staat omega-3 en met name het vetzuur DHA nu bovenaan mijn lijstje tips in alle fases van de zwangerschap.

Daar loop ik in deze blog graag met je doorheen.

GOED Care by Nature Omega-3 en kind

De conceptie

In mijn ervaring is het geen gegeven dat zwanger worden zo maar even lukt. Ik kreeg bijvoorbeeld ooit te horen dat de kwaliteit van mijn sperma onvoldoende was om ooit kinderen te verwekken. Toen mijn vrouw plots onverwacht zwanger werd bleek dat gelukkig loos alarm!

Wat kun jullie eraan doen om je lichaam voldoende voor te bereiden op zwanger worden?

Laten we beginnen bij papa.

Voldoende en kwalitatitief goed spermacellen zijn van cruciaal belang bij het verwekken van een baby. De vruchtbaarheid van mannen is de laatste Jaren behoorlijk gedaald. Zo is de hoeveelheid sperma in een gemiddelde zaadlozing is met 50% gedaald sinds de 70-er jaren. De meningen over wat precies de oorzaak is zijn verdeeld. Leefstijl en milieu worden vaak genoemd als mogelijke redenen.

Voor een geslaagde bevruchting is de samenstelling van jouw zaadlozing belangrijk:

  • de hoeveelheid sperma in de zaadlozing en de zuurgraad ervan
  • het aantal spermacellen per milliliter en in het totale aantal zaadcellen per zaadlozing
  • de kwaliteit van de zaadcellen zoals vorm, bewegelijkheid en vitaliteit

Genoeg vrolijke zwemmers met een gezonde staart, een gezonde kop en de wil om op doel af te gaan zolang mogelijke beschermd door een basisch milieu is waar het op neerkomt.

De WHO (World Health Organisation) houdt als norm aan:

  • minimaal volume per zaadlozing 2 mililiter.
  • tenminste 20 miljoen zaadcellen per milliliter of een totaal van 40 miljoen zaadcellen per zaadlozing.
  • meer dan 50% daarvan moeten levende goed mobiele zaadcellen zijn.
  • en 30% van de spermacellen moet een “normale” vorm hebben.
  • daarnaast moet de zuurgraad goed zijn (pH rond de 7.5, dus basisch)

Wist je dat je een grote kans hebt dat de kwaliteit van jouw sperma en daarmee jouw vruchtbaarheid verbetert als je omega-3 slikt? De hoeveelheid spermacellen, de bewegelijkheid van jouw zaadcellen en de vorm van het sperma blijken in verschillende studies te verbeteren door voldoende inname van omega-3 vetzuur DHA.

DHA nestelt zich in de celwanden van jouw lichaam en ze flexibel en doorlaatbaar maakt en vervult vanuit de celwand verschillende functies. Grote concentraties vind je in jouw hersenen, zenuwcellen, de retina van je ogen en… als bouwsteen in jouw spermacellen.

Als dieren in dierproeven geen DHA binnenkrijgen worden ze onvruchtbaar. Het goede nieuws is dat als ze later weer DHA aan hun eten toegevoegd krijgen de vruchtbaarheid herstelt.

Ik raad je aan in ieder geval een Omega-3 Index Test te doen. Daarmee meet je de status van 26 verschillende vetzuren waaronder omega-3. Maar bijvoorbeeld ook transvetten (chips, frites, donuts , etc) die jouw vruchtbaarheid behoorlijk verlagen. Je krijgt een uitgebreid rapport met aanbevelingen dat je naar wens met ons kunt bespreken.

En nu mama.

Wist je dat er een toegestane gezondheidsclaim is in Europa: de dagelijkse inname van minimaal 450 mg omega-3 vetzuur DHA door de moeder draagt bij aan de normale ontwikkeling van de hersenen en ogen van de foetus en met borstvoeding gevoede baby’s.

Omega-3 vetzuren zijn “EFAs”. Dat staat Essential Fatty Acids of te wel Essentiele Vetzuren. Vetzuren die je hard nodig hebt maar niet zelf kan aanmaken. Je moet ze via jouw dieet of supplement binnenkrijgen. Zie “Waarom Omega-3” voor meer uitleg.

Omega-3 vetzuren worden onder andere opgeslagen in jouw celwanden. En van daaruit vervullen ze nuttige functies. Zo ondersteunen ze een gezonde weerstand en immuunsysteem, gezonde hersenen en ogen en een goede bloeddruk.

Als het percentage omega-3 in jouw celwanden 8% of meer is dan zit je op een gezond niveau en heb je een mooie spiegel opgebouwd om jouw ongeboren baby dadelijk van voldoende omega-3 te voorzien.

Zodra je zwanger bent spreekt jouw baby onmiddellijk jouw voorraad aan en begint die terug te lopen. Je moet er dus voor zorgen dat je dagelijks voldoende omega-3 vetzuren inneemt om jouw spiegel op peil te houden.

Jij bent vast geen gemiddelde Nederlander. Was je dat wel dan zit jouw index op 4%, veel te laag dus. Binnen 3 maanden kun je jouw index boven de 8% brengen door dagelijks 2 gram zuivere omega-3 vetzuren te slikken. Kijk maar eens de pagina Omega-3 Index Test.

Begin dus 3-6 maanden voordat je zwanger wilt worden al met de opbouw van een goede omega-3 voorraad in jouw lichaam. Dan ben je ruim op tijd en leg je een goede voedingsbodem.

De zwangerschap

De job van papa is gedaan. Nou ja buiten het ondersteunen van mama door de zwangerschap en geboorte heen dan!

Voor mam is het nu zaak een gezonde zwangerschap te hebben. Met name in de eerste 3 maanden van jouw zwangerschap worden de hersenen, ogen en het zenuwstelsel van jouw kindje opgebouwd. Deze bevatten een hoge concentratie omega-3. Gelukkig heb je inmiddels een goed voorraad opgebouwd waar jouw kind uit kan putten.

Daarnaast is het zaak dat je de kans zo groot mogelijk maakt dat jouw kindje de zwangerschap ook volledig volbrengt.

Wel eens van het Cochrane Instituut gehoord? Cochrane is een internationale, onafhankelijke, non-profit organisatie met als missie zorgverleners, beleidsmakers en patiënten te helpen bij het nemen van beslissingen over gezondheidszorg.

Recentelijk hebben zij 70 studies naar de invloed van omega-3 op de zwangerschap waar 20000 vrouwen aan deelnamen nog eens naast elkaar gelegd met als belangrijkst uitkomst:

  • inname van 500 mg DHA per dag verkleint de kans op levensgevaarlijke vroeggeboorte (voor de 34e week) met bijna de helft.
  • omega-3 inname kan de duur van de zwangerschap verlengen en het gewicht van de pasgeborene verhogen door een betere doorbloeding van de placenta.
  • daarnaast concludeerden de onderzoekers dat de resultaten zo overtuigend zijn dat verder onderzoek niet nodig is.

En dat is heel belangrijk. Er worden elk jaar wereldwijd 15 miljoen baby’s te vroeg geboren. Vroeggeboorte is de belangrijkste doodsoorzaak voor kinderen onder de 5 jaar met jaarlijks 1 miljoen sterfgevallen en kan op latere leeftijd effecten hebben zoals problemen met zicht en aan de basis liggen van leer- en ontwikkelingsproblemen.

Omega-3 slikken dus!

De geboorte

Voor Worldbreastfeeding Week kwam GOED (The Global Organisation for EPA and DHA omega-3s) met de volgende infographic:

GOED Care by Nature Omega-3 and Pregnancy

De eerste 1000 dagen zijn van groot belang voor jouw kindje. Kijk ook eens op de TNO site.

Geef je borstvoeding? DHA is nu een belangrijke component van jouw melk geworden en heeft de rol van de placenta overgenomen. Geef je de fles? Zoek dan een melkpoeder dat DHA bevat (tegenwoordig geldt dat voor de meeste merken gezien het belang wat algemeen onderkend wordt).

Tot hun 2e levensjaar nemen baby’s significante hoeveelheden DHA op om hersenen, ogen en zenuwstelsel op te bouwen.

Als moeder wil je na de zwangerschap zo weining mogelijk psychische gevolgen ervaren van de physieke scheiding van jouw kindje. Zodat je met positieve energie kunt wijden aan de nieuwe gezinsuitbreiding.

Jouw hersenen zijn voor 10% opgebouwd uit omega-3 vetzuren. En er zijn legio studies waarin de rol van omega-3 wordt onderzocht op de psychische gesteldheid van mensen. Het blijkt dat de omega-3 index van moeders met depressie na de geboorte vaak lager is dan 4.

Met jouw omega-3 aanpak heb je ervoor gezorgd dat je boven de 8% zit en maak je de kans kleiner dat je me psychische problemen te maken krijgt na de geboorte van jouw mooie kindje.

Hoe kom ik aan de juiste omega-3?

Wij bevelen minimaal 2 gram EPA & DHA per dag aan om jouw index op peil te brengen en tijdens de zwangerschap en borstvoedingsperiode. Daarna kun je afbouwen tot 1 gram per dag.

Vette vis eten raden we je in jouw zwangere situatie niet aan. Je weet nooit precies wat voor mogelijke microvervuiling er in de vis zit. Denk aan zware metalen, PCB’s etc. En je wilt natuurlijk elk risico uitsluiten.

Laat je niet verleiden tot een goedkoop omega-3 supplement van lage zuiverheid. In dat geval krijg je 30% omega-3 binnen per 1 grams softgel en heb je er dus 7-8 per dag nodig. Dat is een hele maaltijd waarbij je ook nog eens 5 gram onnodige vetten en een berg gelatine binnenkrijgt. Bovendien is de oorsprong minder gecontroleerd om kosten te drukken en visolie uit China raad ik je niet aan.

Een goed gecontroleerd, zuiver en krachtig supplement is je beste keus.

Om het je makkelijk te maken hebben wij alle hoger geconcentreerde omega-3 producten die je kunt vinden op de Nederlandse markt vergeleken. Ze staan in volgorde van zuiverheid en kracht per softgel.

Wij zijn de exclusieve aanbieder van WHC supplementen met als vlaggeschip UnoCardio 1000. Die kun je eventueel samen met de Omega-3 Index test in onze webshop bestellen.

UnoCardio 1000 is al jaren de zuiverste en krachtigste omega-3 van Nederland (en de wereld trouwens). Dagelijks 2 softgels met prettige sinaasappelsmaak geven je meer dan 2 gram EPA & DHA verrijkt met 2000iu zonnevitamine D3.

De visolie in UnoCardio 1000 komt uitsluitend van kleinere vissoorten duurzaam gevangen in Peru en Chili.

Ik hoop dat deze blog nuttig en behulpzaam was en hoop dat jullie kindwens in vervulling gaat!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf × vier =