DE GEZONDHEIDSVOORDELEN VAN OMEGA-3

Het begon allemaal met het onderzoek van Professor Dyerberg.

Hij ontdekte een verband tussen het eten van vette vis en hart- en vaatziektes.

DE GEZONDHEIDSVOORDELEN VAN OMEGA-3

Het begon allemaal met het onderzoek van Professor Dyerberg.

Hij ontdekte een verband tussen het eten van vette vis en hart- en vaatziektes.

Onder Eskimo’s overleed destijds 5% van de mannen tussen de 45 en 65 jaar aan hart- en vaatziektes. Onder Amerikanen was dat in die tijd 40% dus dat was een opvallend verschil!

Dieper onderzoek wees uit dat een dieet rijk aan vette vis het verschil maakte en het eerste verband met visolie, omega-3 en de meervoudig onverzadigde vetzuren EPA en DHA werd gelegd.

Care by Nature UnoCardio 1000 Eskimo

Inmiddels behoren visolie en de omega-3 visvetzuren EPA en DHA tot de meest bestudeerde ingrediënten ter wereld. Er is werkelijk geen ingrediënt zo uitgebreid bestudeerd en nog steeds vinden er meer onderzoeken plaats.

Sinds de onderzoeken van Dr. Dyerberg zijn er meer dan 14.000 wetenschappelijke artikelen gepubliceerd en meer dan 8.000 klinische studies op mensen gedaan! De onderzoeken richten zich op de meest uiteenlopende gebieden.

Op basis van deze onderzoeken naar de rol en werking van omega-3 heeft de European Foods Safety Authority (EFSA) een aantal gezondheidsclaims goedgekeurd. Dit zijn de enige goedgekeurde beweringen die wij mogen maken over de gezondheidsvoordelen die te behalen zijn door het innemen van de omega-3 vetzuren EPA en DHA.

 

Algemene aanbeveling voor volwassenen en kinderen tussen de 2 en de 18 jaar

De Gezondheidsraad adviseert als basis een minimale dagelijkse inname van 250 mg omega-3 vetzuren EPA en DHA voor volwassenen en kinderen tussen de 2 en 18 jaar.

Dat is rond de 1750 mg per week en komt ongeveer overeen met 1 portie vette vis per week.

 

Specifieke gezondheidsclaims relevant voor volwassenen

Hart- en vaatziektes

Veruit het meeste onderzoek heeft plaatsgevonden op het gebied van hart- en bloedvaten. De onderstaande claims zijn goedgekeurd:

Goed voor het hart:

Dagelijkse inname van 250 mg EPA en DHA heeft een gunstige invloed op het hart en draagt bij tot de normale werking van het hart

Gezond vet- of triglyceride gehalte in het bloed:

Dagelijkse inname van minimaal 2000 mg EPA & DHA draagt bij tot de instandhouding van een normaal en gezond vetgehalte in het bloed

Gezonde bloeddruk:

Dagelijkse inname van minimaal 3000 mg EPA & DHA draagt bij tot de instandhouding van een normale en goede bloeddruk.

Hersenen

Een groot gedeelte van onze hersenen bestaat uit vetten en maar liefst 30% daarvan zijn omega-3 vetzuren. De volgende gezondheidsclaims zijn toegestaan:

DHA is een belangrijke bouwsteen van de hersenen.

Dagelijkse inname van 250 mg DHA draagt bij tot de instandhouding van de normale hersenfunctie.

Ogen

Ook onze ogen bevatten een hele hoge concentratie omega-3. De volgende gezondheidsclaims zijn toegestaan:

DHA speelt een rol in het functioneren van het netvlies, is goed voor het gezichtsvermogen en helpt om normaal te kunnen zien.

Dagelijkse inname van 250 mg DHA draagt bij tot de instandhouding van de normale functie van het oog.

 

Gezondheidsclaims relevant voor foetus en zuigeling

Er zijn speciale aanbevelingen voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven:

Hersenen van foetus en zuigeling

Dagelijkse inname van 200 mg DHA bovenop de door de Gezondheidsraad aanbevolen 250 mg EPA & DHA voor volwassenen draagt bij tot de normale ontwikkeling van de hersenen en hersenfunctie bij de foetus en bij zuigelingen die borstvoeding krijgen.

Ogen van foetus en zuigeling

Dagelijkse inname van 200 mg DHA bovenop de door de Gezondheidsraad aanbevolen 250 mg EPA & DHA voor volwassenen draagt bij tot de normale ontwikkeling van de ogen en het gezichtsvermogen bij de foetus en bij zuigelingen die borstvoeding krijgen.

 

Maximaal 5000 mg omega-3 per dag

Belangrijk om te weten en om je aan te houden:

De dagelijkse inname van omega-3 vetzuren EPA en DHA via supplementen mag samen niet meer dan 5000 mg bedragen.

Tot op dat niveau wordt gezien als veilig.