WAAROM OMEGA-3?

Wat zijn omega-3 vetzuren nu eigenlijk? Je ziet de term omega-3 vast regelmatig langskomen, maar waarom is het nou zo belangrijk?

Ons lichaam is niet of nauwelijks in staat om omega-3 vetzuren zelf aan te maken. Wij zullen omega-3 dus via onze voeding binnen moeten krijgen. De visolie vetzuren EPA en DHA vind je veel in vette vis zoals zalm, haring en makreel. Daarnaast komt omega-3 voor in verschillende andere voedingsmiddelen zoals noten en avocado’s. Europese gezondheidsinstanties raden iedereen aan om tweemaal per week vis (liefst vette vis) te eten. Lukt het niet altijd om het advies te halen om tweemaal per week vette vis te eten? Dan is het omega-3 supplement van WHC dus zeker een aanrader, als aanvulling op de voeding!

Op deze pagina hopen we jou basiskennis rondom omega-3 te geven en je te overtuigen van het belang van omega-3.

Wat is omega-3?

Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat je van voor je geboorte tot aan het eind van je leven omega-3 broodnodig hebt om je gezondheid op peil te houden. Toch heeft omega-3 nog niet de status van bijvoorbeeld vitamine D en wordt ons omega-3 gehalte niet bij een standaard bloedonderzoek gemeten. Lees meer->

De voordelen van omega-3

Voldoende omega-3 inbouwen in je dieet is essentieel voor het onderhouden van een goede gezondheid. Er zijn vele onderzoeken gedaan naar de werking van omega-3. Dit heeft ervoor gezorgd dat de European Foods Safety Authority (EFSA) een aantal gezondheidsclaims heeft goedgekeurd. Aan omega 3-vetzuren worden bijvoorbeeld positieve eigenschappen toegeschreven de ontwikkeling en onderhoud van hersenen en ogen. Daarnaast draagt het bij aan het ondersteunen van een gezonde bloeddruk en een gezond bloed-triglyceriden gehalte. Lees meer-> 

Wat is jouw omega-3 index?

Heb je je al eens afgevraagd hoe het met jouw omega-3 status gesteld is? De gemiddelde Nederlander heeft een index van ongeveer 4% omega-3 in zijn celwand, terwijl het wenselijke niveau op 8-12% ligt. Wist je dat je jouw omega-3 index makkelijk kunt meten met een simpele vingerpriktest? Wanneer je weet hoe hoog jouw index is, weet je ook of je gezondheidsvoordelen kunt behalen door jouw index te verhogen. Lees meer-> 

De omega 3/6 balans: van levensbelang!

Een te hoge verhouding van omega-6 tegenover omega-3 kan bijdragen aan een teveel aan ontstekingsactiviteit in het lichaam, wat het risico op chronische laaggradige ontsteking verhoogt. En dat ligt ten grondslag aan verscheidene welvaart ziektes zoals kanker, diabetes en depressie. Het is dus belangrijk om een goede balans tussen beide omega’s te hebben. Maar hoe zorg je ervoor dat je de ontstekingen laat verdwijnen en hoe herstel je deze balans?
Lees meer->

Hoe kies ik een goed omega-3 supplement?

Op de Nederlandse markt zijn vele verschillende omega-3 supplementen te koop. Maar hoe maak je nou een goede keus tussen al die opties? Wij vertellen jou graag meer over het belang van zuiverheid, opneembaarheid en kwaliteit bij het maken van jouw keuze. Lees meer om een juiste keuze te maken.