Hoe kies ik het juiste visolie supplement?

Sinds we weten dat omega-3 goed voor ons is, zijn er vele verschillende aanbieders van omega-3 op de markt gekomen. Er is daardoor veel keus, maar welke moet je nu kiezen?

Er zitten grote verschillen tussen de diverse visolie producten. Maar dat is niet altijd duidelijk doordat de presentatie van deze producten niet eenduidig is. Sommige merken zijn erbij gebaat deze onduidelijkheid te laten voortbestaan. Wij bij Care By Nature geloven in volledige transparantie en betrouwbaarheid en helpen graag bij uw keuze!

Wij vergelijken in deze blog de visolie op de Nederlandse markt op zuiverheid en opneembaarheid. Twee belangrijke parameters om de juiste visolie te kiezen.

De zuiverheid van visolie

Neem als uitgangspunt eens een behoefte van 1000mg EPA en/of DHA per dag (wij bevelen een volwassene 1-2000mg per dag aan).

Bekijk allereerst de hoeveelheid visolie of visolie concentraat die een enkele capsule bevat. Bijvoorbeeld 1000 mg. Ga vervolgens eens na hoeveel van de omega-3 vetzuren EPA en DHA diezelfde capsule bevat. Bijvoorbeeld 300 mg.

Je hebt hier dan te maken met een 30% visolie – dat is een standaard ongeconcentreerde visolie. Normaal gesproken bevat deze net wat meer EPA (18%) dan DHA (12%).

Om aan 1000mg EPA en/of DHA per dag te komen heb je hier dus 3-4 capsules van nodig.

Als “bijvangst” slik je 70% oftewel 2 tot 3 gram aan ongewenste olie. Deze 70% bestaat uit met name ongewenste stoffen: omega-6 vetten (die je juist wilt verminderen!), verzadigde vetten (die je juist wilt vermijden!), was-achtige substanties en meer. Daarnaast slik je 3 tot 4 keer meer gelatine dan noodzakelijk, meestal van dierlijke oorsprong.

Bedenk eens dat afhankelijk van jouw omega-3 index wij een therapeutische dosis van 1-2000mg EPA en/of DHA per dag aanraden. Jouw lichaam is daarom veel beter af met zo hoog mogelijk geconcentreerde en zuivere omega-3. Hierdoor beperk je je inname tot dat wat je echt nodig hebt.

De visolie in UnoCardio 1000 bevat 95% omega-3 met ongeveer 1100mg pure EPA en DHA per softgel. 1-2 softgels per dag zijn doorgaans voldoende om het juiste omega-3 niveau op te bouwen of the onderhouden.

De opneembaarheid van de visolie

Naast de zuiverheid van de omega-3 is de vorm van de omega-3 van groot belang voor de opneembaarheid. Om de omega-3 in visolie te concentreren wordt deze van een natuurlijke olie vorm (de tri-glyceride vorm) tijdelijk omgezet in een ethyl-ester vorm (“EE” in ons overzicht).

In deze vorm kan de omega-3 middels verschillende productie processen gemakkelijker worden geconcentreerd.

De meeste merken bieden deze goedkopere vorm aan.

Jouw lichaam herkent de ethyl-ester vorm echter niet als olie of vet. Daardoor wordt jouw lichaam niet aangespoord de juiste enzymen aan te maken om deze ethyl-ester te verwerken in voor het lichaam makkelijk opneembare stoffen. Om deze omega-3 op te nemen in jouw lichaam is het dus van belang deze altijd te combineren met een vettige maaltijd!

De betere merken investeren in een extra proces-stap en laten de ethyl-ester vorm na concentratie weer omvormen in een tri-glyceride vorm (“rTG” in ons overzicht).

Dit is de vorm die jouw lichaam van nature gemakkelijk herkent als olie en dus makkelijker verwerkt en opneemt. Deze omega-3 geeft je meer “waar voor je geld” en is veel minder afhankelijk van het combineren van de inname met een vettige maaltijd.

Daardoor wordt het een stuk makkelijker om je te houden aan een regime van regelmatige dagelijkse inname van voldoende omega-3.

Om het jou als therapeut en consument makkelijk te maken (en onszelf scherp te houden!) vind je hieronder een door ons gemaakte ranglijst. Daarin zijn de visolie producten op de Nederlandse markt gerangschikt op zuiverheid en vorm.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien − achttien =